Hoe je honderden inwoners bereikt bij het maken van een Dorpsplan

Dorpsplan nieuwe stijl: de dorpswerkgroep komt naar je toe!

Samen met Keppel Media heeft DKK Gelderland een pilotproject ontwikkeld om een het dorpsplanproces te verrijken met een nieuw onderdeel: Dorpsplan plus LetzBuzz. Vier dorpen doen mee aan de proef: Harfsen (gem. Lochem), ’t Harde (gem. Elburg), Duiven-West (gem. Duiven) en Barchem (gem. Lochem). Kort gezegd is LetzBuzz een omgebouwde camper waarmee de leden van de dorpswerkgroep ‘op tournee’ gaan door het dorp. Verdeeld over zes dagen en verspreid over verschillende locaties wordt plaatsgenoten gevraagd naar hun mening over het leefgenot. In Harfsen en ‘t Harde is de campertour achter de rug en respectievelijk 280 en 330 inwoners hebben hier de vragen beantwoord!

Likes en betrokkenheid

‘Hang je wens voor ons dorp in de kerstboom’ was de afsluiter van het interview in Harfsen, vorig jaar december. Geheel in stijl met de tijd van het jaar leverde deze laatste vraag mooie en lieve wensen op voor het dorp! Iedere dag kreeg degene met het mooiste idee een prijs, gesponsord door een lokale ondernemer. Deze actie leverde veel positieve reacties en blije gezichten op! Communicatie en interactie, met name via social media, is een belangrijk onderdeel in de LetzBuzz aanpak.

Ook in ’t Harde kon je als bewoner niet om de campertour heen. De tour ging van winkelcentrum naar voetbalveld tot naast de viskar. In de weekkrant, op de lokale TV en op Facebook werd ruimschoots aandacht besteed aan deze actie. 

 

Vragen en resultaten

De leden van de dorpswerkgroep bedenken zelf de vragen die zij aan bewoners zullen stellen. Eigenaar van Keppel Media en zelf ervaren interviewer Frank Bolder, ondersteunt de werkgroep hierbij. “Bij een interview moet je altijd goed opletten of je vragen niet sturend zijn. Het ligt misschien voor de hand om te vragen of iemand een braakliggend terrein ook zo lelijk vindt, maar dan weet je al wat iedereen antwoord!” Ook bij het effectief gebruik van open en gesloten vragen geeft Frank de werkgroep advies. Ten slotte zorgt Frank ervoor dat alle vragen online in een formulier gezet worden dat tijdens de interviews kan worden ingevuld. De verwerking van alle resultaten ligt uiteindelijk ook in zijn handen, de werkgroep krijgt van hem een samenvatting en een overzicht van alle antwoorden.

 

Omgebouwde camper

De LetzBuzz-camper van Keppel Media is speciaal verbouwd voor het afnemen van straatinterviews. Ook de aankleding is geheel in stijl met stickers en vlaggen. Voor ieder dorp waar LetzBuzz wordt ingezet zijn speciale stickers gemaakt. De camper is van alle gemakken voorzien, van een gezellige praattafel en koffiezetapparaat tot wifi!

 

Persoonlijk contact

De reden voor de DKK om LetzBuzz in te zetten is dat niet iedereen in de gelegenheid is om naar een bewonersavond te komen. Anderen blijven om uiteenlopende redenen liever thuis. Met LetzBuzz worden meerdere laagdrempelige gelegenheden gecreëerd om als bewoner je zegje te doen. En voor degenen die toch de camper hebben gemist, was er ook nog de gelegenheid om de vragenlijst online in te vullen! Het is natuurlijk een flinke tijdsinvestering om in zes dagen zoveel interviews af te nemen. Maar de werkgroepleden zijn een ervaring rijker en ze hebben veel dorpsgenoten leren kennen! Wat we uiteindelijk hopen te zien is dat er natuurlijk een goed Dorpsplan gemaakt wordt, maar ook dat veel inwoners klaar staan om zich in te zetten voor de uitvoering van de plannen. Dit pilotproject wordt mede gefinancierd door Provincie Gelderland vanuit de subsidieregeling Sociaal Profiel (2015).

 

Links:

 

Locatie

Deel: 

 

 

Kracht en initiatief van bewoners